Webshop

Menu

Banden 4x4 en SUV  

Moderne 4x4 banden zijn zo ontwikkeld dat zij, dankzij het diepe profiel, voor veel grip op onverhard terrein zorgen. Deze autobanden hebben door hun speciale rubbersamenstelling een hoog rendement en veroorzaken veel minder rijgeluid op de verharde weg. De meeste SUV banden zijn voorzien van een velgrand bescherming, om beschadigingen aan het wiel te voorkomen.

Bij de keuze in het profiel van 4x4 banden heeft u de volgende opties;

  • 100% wegprofiel, als u toch altijd op de openbare weg rijdt, is dit aan te raden, realiseer u dan wel dat u in de berm of in nog mindere omstandigheden geen tractie meer hebt;
  • 60% weg en 40% terreinprofiel, dan is een All Terrain profiel aan te raden. De meeste merken hebben dat in hun assortiment. U rijdt prima op de openbare weg en rijdt er ook goed mee in de meeste terrein omstandigheden;
  • 30% weg en 70% MUD-profiel, deze band heeft een grofblok-profiel voor zware omstandigheden in dikke modder of op rotsachtige ondergrond. Tevens heeft deze band extreme trekkracht en is bestand tegen inrijdingen;
  • 100% terreinprofiel, voor extreme omstandigheden en extremen terreinen. Op de openbare weg kunt u er wel mee te rijden maar dan met aangepaste snelheid.

SUV Banden

De SUV banden zijn zo door ontwikkeld dat ze uitermate geschikt zijn voor SUV's die het merendeel op de openbare wegen rijden. De band kan hoge snelheden aan en blijft presteren. De band heeft het loopvlakpatroon van een normale band, maar genoeg tractie om te gebruiken voor lichte terreinritten. Daar de meesten onder ons bijna niet op onverhard terrein komen, is deze band hoofdzakelijk ontwikkeld voor weggebruik.

Wij geven u graag een goed advies over welke band het beste past bij uw gebruik.

Komt u gerust eens langs voor een vrijblijvend advies en een offerte, de koffie staat altijd klaar.

Adviezen

Balanceren

Bij het balanceren wordt het onbalans uit de band-wiel combinatie gehaald.
Dit zorgt voor een aantal voordelen:

  • Banden slijten mooier en beter af.
  • Banden gaan langer mee.
  • Beter voor de wiellagers en wielophanging.
  • Een auto met goed gebalanceerde banden geeft minder trillingen in de auto en rijdt prettiger

Winterbanden

Met winterbanden rijdt u zo veilig mogelijk over natte, gladde en besneeuwde wegen. Bent u wel eens op een besneeuwde weg, bergop stil komen te staan? En toen u de sneeuwkettingen aan het monteren was, die Oostenrijkers u gewoon voorbij reden, zonder kettingen? Daar zijn goede winterbanden voor!

Weet u trouwens wanneer u in Duitsland of de Alpenlanden bij een ongeval betrokken raakt, u aansprakelijk gesteld kunt worden voor de schade wanneer u niet op winterbanden reed, terwijl dit wel noodzakelijk was?

De winterband is ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Bij banden tot 190 km/u ligt dit punt bij ca. 7°C, dus boven het vriespunt!

Door een aangepaste rubbersamenstelling is dit punt voor winterbanden verschoven naar zeer lage temperaturen. 
Het rubber blijft soepel en zorgt voor betere grip, betere wegligging en een kortere remweg.

Dus ook in Nederland hebben de winterbanden voordelen, immers bij temperaturen onder de 7°C gaat de winterband beter presteren dan de zomerband.

Bezuinigen op uw banden is bezuinigen op uw eigen veiligheid. Het beste kunt u zomer- en winterbanden hebben, die afwisselend gemonteerd worden. Winterbanden moeten meestal een 0,2 bar hogere bandenspanning hebben dan zomerbanden.

 

Nieuwe banden horen op de achteras

Uit talrijke tests, uitgevoerd door bandenfabrikanten, is gebleken dat NIEUWE BANDEN HET BESTE OP DE ACHTERAS kunnen worden gemonteerd, ongeacht of het voertuig door de achter- of voorwielen wordt aangedreven.

Hier zijn een viertal argumenten voor:

  • Grotere veiligheid, vooral op een nat wegdek. Omdat met versleten banden de grip en waterafvoer afneemt kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Bij het plotseling uitwijken zullen de achterbanden hun grip sneller verliezen waardoor u de controle over het voertuig kwijt kunt raken.
  • Versleten banden raken vaker lek. Tests hebben aangetoond dat een wagen met een lekke achterband moeilijker onder controle te houden is dan met een lekke voorband.
  • Banden hebben op deze manier minder kans hebben om te oud te worden. Voorbanden slijten in de regel sneller dan achterbanden, dus wanneer de voorbanden vervangen worden en de achterbanden zouden blijven liggen kan het gebeuren dat deze pas versleten zijn als de voorbanden al twee of drie keer zijn vervangen waardoor ze dus veel ouder worden.
  • Tegenwoordig gaan bij verschillende auto's banden een abnormale slijtage op de achteras vertonen als deze erg lang op de achteras gemonteerd zijn. Door de nieuwe banden achter te monteren worden de banden geregeld gewisseld en zal dit minder snel gebeuren.